Shape of a Nation - Proloog
Een rondje Engeland, ofwel "Parallel Coast", ofwel End-to-End-the-Long-Way-Round
In PDF vorm te lezen :
Deel 1 , 2016 De Schotland en Orkney
Deel 2 , 2017 Van Schotland naar Wales
Deel 3 , 2018 Van Cornwall tot Newcastle
Proloog
In 2002 ontstaat binnen de eenpersoonsmotorclub het idee om ooit eens een rondje Engeland te doen. Met de motor langs de kust van Groot Brittannië. Gewoon naar de kust rijden, dan oversteken naar Engeland en rechtsaf slaan, zo dicht mogelijk langs het water en dan maar zien wat je tegenkomt. Andere plannen, zoals de beroemde Alpentour, diverse vakanties, hard werken en ritjes naar bijvoorbeeld de Noordkaap weerhielden verdere uitwerking van het rondje Engeland.
Jaren later, het is dan 2013, gaan we onze oudste dochter ophalen in Yate bij Bristol, na een extra jaartje Highschool : we rijden met een huurcamper naar Lands-End en daar hoor ik voor het eerst van de "end-to-enders". Dat zijn mensen die op vaak hilarische wijze de route hebben afgelegd van John O'Groats als meest Noordoostelijke punt van Groot-Brittannië ’s vasteland tot aan Lands-End als meest Zuidwestelijke punt. Dat wil ik ook: op de motor maar dan "the long way round" ofwel "the shape of a nation".
2016
Als enig lid en voorzitter van de Eenpersoonsmotorclub geniet ik vele voordelen maar heb ook enkele verplichtingen en één daarvan is dat ik moet luisteren naar mijn eega. Het is inmiddels 2016 geworden, beide meiden studeren en hoewel ik veel vrijheden heb kan ik niet zomaar 3 weken weg. Dus mijn Tour d’Angleterre wordt deel van een gezamenlijke vakantie: eerst ik een week naar Schotland, dan vliegt zij in op Edinburgh, vervolgens samen op de motor een week naar het Lake District. Apart heen en samen terug. Of we passen dat plan aan en gaan naar West Schotland. Of misschien passen we ook dat plan nog aan.
Ergo: het is nu 2016, woensdagavond 17 augustus. Ik heb met een grijze R1200GS een prima motor met verse olie, een set van drie motorkoffers die nu nog leeg zijn, waterdichte motorkleding en een ticket IJmuiden-Newcastle. Morgen heb ik als vrije dag ingepland en ga ik alles inpakken en nog even een stroomdraad trekken voor het opladen van telefoon en tablet.
Morgenavond is ook de koffer van mijn vrouw ingepakt. Dat is het plan. Wat vaststaat, is dat vrijdag de Ferry met de motorclub aan dek het zilte zog zal kiezen.
Het verslag van Shape of a Nation deel 1 is hier te lezen.
Route ook te zien op : http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1825067
2017
Het is inmiddels 2017 geworden. Het is mei. Het was een lange winter, niet echt koud maar wel donker en lang. Een paar korte mooie dagen, maar van echt motorrijden is het niet gekomen. En dat is jammer want de eenpersoonsmotorclub heeft dankzij een flink stijgende bitcoin koers de grijze GS kunnen inruilen voor een rode GS-Adventure. Wat was namelijk het plan?
In de aanloop naar dit epische project was er contact met Nick Sanders, wereldreiziger en motoravonturier uit Wales. En hoewel ik in april 2017 naar Marokko wilde, overtuigde hij me om mee te gaan met een inspirerende tocht naar alle vier windstreken van Wales: the Clover Leaf Experience in mei 2017 waardoor ik niet naar Marokko kon. Gelukkig organiseerde Nick eind september ook een reis naar Marokko. Perfect! Dus ik heb met mijn vrouw overlegd en ga in mei naar Groot-Brittannië voor de Clover Leaf en een week Shape of a Nation deel 2 en eind september naar Marokko. Ik heb alle tickets geregeld.
Om me goed voor te bereiden neem ik deel aan twee trainingen bij Berrt : Bush-Mecanic die je traint om met tape en ijzerdraad je motor aan het rijden te houden, en Bush-Medic die je leert om met plakband en takjes te spalken en hoe je veilig iemands helm af doet. Beide een aanrader.
|
|
Maar dan komt eind maart het nieuws van Nick, dat de Marokko-reis een week vervroegd is in. Dat betekent dat ik vluchten en transport moet gaan omzetten, hetgeen toch wel wat problemen oplevert. En een week later komt hij met het nieuws dat de Clover Leaf niet doorgaat in verband met te weinig inschrijvingen.
Daarom nu volledige focus op deel twee van The Shape of a Nation. Te beginnen op 2 mei, 17:00 uur in de haven van IJmuiden.
Het verslag van Shape of a Nation deel 2 is hier te lezen.
2018
We schrijven 2018, begin juni net voor de zonnewende. Door hard en veel werken en ongelukkige planningen waren mooie reizen niet aan de orde. Toen zich een mogelijkheid voordeed voor alsnog een korte vakantie, kwam deel 3 van het project Shape of a Nation in beeld. En Voilá.
De week voor de start zat vol "uitdagingen". Zo wilde ik de motor even naar de oprit rijden en ploeps verschijnt het alarm “lampf” hetgeen betekent dat je op zondag op zoek moet naar een H7 lampje en hetgeen betekent dat je een half uur met minivingers en gummi gewrichten moet zien dat het weggesprongen veertje weer op zijn plek zit. Daarna maak je nog een testrit met de nieuwe roltas achterop, om er achter te komen dat deze de koffers afdekt en dus niet/nauwelijks past. De dag voor de vakantie blijkt dat Internet kuren vertoont. Ziggo meldt een wijkstoring dus ik kan mijn werk niet afronden en overdragen. Wachten dus.
|
|
|
|
Ik pak de motor erbij en kom er achter dat ik een lekke achterband heb. Snel Boks Motyre gebeld (wat is Wim een supergast), het wiel gedemonteerd en niet de twee (!) eerdere proppen zijn het euvel maar een derde (!) schroef heeft een lek veroorzaakt. Ook de voorband is niet best, concludeert Wim. Met twee nieuwe banden, nieuwe remblokken en wat minder spaargeld ben ik anderhalf uur later thuis en ga nog snel een avond met Ziggo in de clinch. Na een half uur resetten en knoppen drukken kan ik om 22:15 “Hoera het werkt” roepen.
Mijn dochter en echtgenote juichen geeuwend mee en gaan naar hun bed. Ik neem een bier en een filmpje en begin af te dalen naar een inspirerende motorvakantie. Ik besluit rustig aan te doen en te genieten, we zien wel hoever we komen met deel 3 van project “Shape of a Nation”.
Het verslag van Shape of a Nation Deel 3 is hier te lezen.